هنرستان هتلداری و گردشگری پژوهش

تخصصی ترین آموزشگاه هتلداری و گردشگری شمال کشور
مشخصات بلاگ
هنرستان هتلداری و گردشگری پژوهش

هنرستان هتلداری و گردشگری پژوهش

بایگانی

 



هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی خدمات و تجهیزات صنعت گردشگری و هتلداری و صنایع وابسته ایران

هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی خدمات و تجهیزات صنعت گردشگری و هتلداری و صنایع وابسته ایران از تاریخ 23 الی 26 بهمن ماه سال جاری (1393) ، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ، در فضایی معادل 22000 متر مربع و با حضور دست اندرکاران داخلی و خارجی در این صنعت برگزار میگردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.ttexhibition.com مراجعه فرمایید .












 

،طبق آمارها، تا پایان سال جاری میلادی ۴۲ میلیون گردشگر راهی ترکیه خواهند شد. این رقم نسبت به ۱۰ میلیون گردشگری که در سال ۲۰۰۰ به ترکیه رفتند، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. استانبول هفتمین مقصد گردشگری جهان پایتخت فرهنگی و اقتصادی کشوری است که با موزه‌ها و جاذبه‌های فریبنده‌اش گردشگران نقاط مختلف جهان را به سوی خود فرا می‌خواند.(آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه است.)

 وزارت فرهنگ ترکیه با بررسی آمارهای هشت ماه نخست سال ۲۰۱۴ اعلام کرده در این مدت ۲۰ میلیون و ۲۶۹ هزار بازدیدکننده از موزه‌های این کشور دیدن کرده‌اند. این رقم در سال گذشته به ۲۹ میلیون و ۴۸۱ هزار رسیده بود. در این گزارش ۱۰ موزه و مکان تاریخی که بیش از دیگر جاذبه‌های ترکیه مورد توجه گردشگران بوده‌اند را معرفی می‌کنیم:

۱-کاخ توپکاپی- استانبول (سه میلیون و ۷۶۰ هزار بازدیدکننده)

کاخ توپکاپی از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که به مدت ۴۰۰ سال مرکز اداری این امپراطوری بود. «سلطان محمد فاتح» در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساخت آن در سال ۱۴۶۵ به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد.

در سال ۱۸۵۳ «سلطان عبدالمجید» تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود. امروز قصر توپکاپی (توپقاپی) به موزه تبدیل شده و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه ‌است. در این موزه بسیاری از آثار ادبی و هنری ایران نیز نگه داشته می‌شود. در این کاخ‌موزه آثاری همچون لباس پیامبر اسلام (ص)، شمشیرهای مختلف او، دندان، مو، کفش او و ... نگهداری می‌شود.

۲-مسجد ایاصوفیه - استانبول (سه میلیون و ۲۹۸ هزار نفر)

ایاصوفیه کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراطوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی به دستور «کنستانتین اول» ساخته شد و سپس در قرن ششم توسط «جاستنیانوس» مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این کلیسا نخست، کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، «سلطان محمد دوم» دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. بعدها آیاتی از قرآن به خط «مصطفی چلبی» در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحه‌هایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن «آتاترک»، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی ‌مانده ‌است.

۳-موزه مولانا- قونیه (دو میلیون و ۴۶ هزار بازدیدکننده)

یکی از دیدنی‌های مهم شهر قونیه موزه مولاناست. «سلطان العلما» پدر مولوی در سال ۱۲۳۱ میلادی در این مکان به خاک سپرده شد و بعد از مرگ وی عده‌ای از دوست‌داران به حضور مولانا می‌رسند و از ایشان می‌خواهند که بر روی قبر پدرش مقبره‌ای بسازند، اما او با گفتن این‌که «آیا غیر از گنبد آسمان مقبره دیگری نیز وجود دارد؟» پیشنهاد آن‌ها را رد میکند.

بعد از مرگ مولانا پسرش «سلطان ولد» اقدام به ساخت مقبره در این محل می‌کند. این مقبره چهار ستونی توسط معمار «بدرالدین تبریزی» در مقابل پرداخت ۱۳۰۰۰۰ درهم سلجوقی ساخته شد. این مقبره و درگاه در سال ۱۹۲۶ تحت عنوان موزه آثار عتیقه قونیه فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۱۹۵۴ نام آن به موزه مولانا تغییر یافت. مساحت موزه و حیاط آن حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که این میزان با اضافه شدن مجموعه گل باغچه به ۱۸ هزار مترمربع افزایش یافت. ورودی حیاط موزه از در درویشان است.

۴-حرمسرای قصر توپکاپی - استانبول (۶۲۱ هزار و ۶۶۷ بازدیدکننده)

حرمسرای سلاطین عثمانی یکی از بخش‌های مهم کاخ توپکاپی بود که کسی اذن دخول به این حریم ممنوعه را نداشت. این محوطه در اواخر قرن ۱۶ میلادی به صورت بنایی هزارخم متشکل از سراهایی با ۳۰۰ اتاق کاشیکاری‌شده و فضاهای سبز و باغ‌های فواره‌دار ساخته شد. در این حرم بالغ بر یک‌هزار زن و کودک و برده سیاه زندگی می‌کردند که در میان آنان دختران یهودی و مسیحی هم بودند که یا به کنیزی گرفته شده و یا از طرف مقامات دولتی کشورهای دیگر به سلطان هدیه داده شده بودند .

۵-موزه «بابانوئل» - آنتالیا (۵۳۲ هزار و ۳۹۱ بازدیدکننده)

«بابانوئل» که در اکثر کشورهای اروپایی به نام «سانتا کلاوس» معروف است، مردی روحانی به نام «سن نیکلاس» بود که در آناتولی زندگی می‌کرد. ریشه این باور در سرزمین‌های اسکاندیناوی از شخصیت بسیار قدیمی آن‌ها گرفته شده، در صورتی‌که در سرزمین حقیقی وی یعنی سواحل مدیترانه هیچ‌گاه برف نمی‌بارد. مهم نیست که این امر تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد، به هر صورت در سرزمین‌های مسیحی، بابانوئل خصوصا محبوب بچه‌هاست و کلیساهای متعددی به نام وی نام‌گذاری شده‌اند.

کلیسای پرتردد «بابانوئل» (سانتا کلاوس) شهر آنتالیای ترکیه در قرن چهارم بصورت تک‌گنبد بود. در قرن هشتم یک قلعه صلیب‌مانند به بخش شمالی آن اضافه شد. این جاذبه گردشگری محل نگه‌داری تکه استخوان‌ها و اشیائی است که گفته می‌شود به سن نیکلاس تعلق دارند.

۶-موزه حاجی بکتاش ولی نوشهیر (۴۶۹ هزار و ۹۳۲ بازدیدکننده)

«حاجی بکتاش ولی» متصوف قرن ۱۳ میلادی و بنیان‌گذار طریقت بکتاشیه بودو وی که متولد قرن سیزدهم میلادی بود، در نیشابور به دنیا آمد و حدود سن ۴۰ سالگی به روم (آسیای صغیر) مهاجرت کرد. آرامگاه این فیلسوف و صوفی در شهر نوشهیر توسط مسلمانان شیعه و سنی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

۷-موزه باستان‌شناسی- استانبول(۴۵۵ هزار و ۱۸۶بازدیدکننده)

موزه باستان‌شناسی استانبول از جاذبه‌های دیدنی این شهر و بزرگترین موزه باستان‌شناسی ترکیه است. این مکان یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که حاوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شی مربوط به تمام دوره‌های تمدن بشری است. این موزه توسط باستان‌شناسی به نام «عثمان حمید بی» در قرن هجدهم تاسیس شد و بازدید از آن اولین‌بار در سال ۱۸۹۱ برای عموم آزاد شد. در ورودی این موزه که در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده، عکس‌هایی از وی و خانواده‌اش و برخی اشیاء شخصی‌ او دیده می‌شود. موزه باستان‌شناسی از سه ساختمان مستقل تشکیل شده که شامل موزه شرق باستان، موزه کاشی‌کاری، و موزه باستان‌شناسی می‌شود.

۸-کلیسای چورا- استانبول (۳۴۳ هزار و ۵۷۲ بازدیدکننده)

کلیسای «چورا» از اول با هدف کلیسایی بیزانسی ساخته شد ولی بعدها در قرن شانزدهم به مسجد و از سال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شده است. کاشی‌ها و موزائیک‌های بسیار زیبای کلیسای «چورا» باقیمانده نمونه‌هایی از طراحی و سبک هنر بیزانسی در دنیا محسوب می‌شوند. بخش‌هایی از کلیسا در سال ۴۰۰ ساخته شده و ساختمانی که اکنون در فضای کلیسا دیده می‌شود، تقریبا در سال ۱۵۰۰ بنا شده است.

۹-موزه تمدن‌های آناتولی - آنکارا(۲۴۸ هزار و ۷۸۶ بازدیدکننده)

این موزه از اولین جاذبه‌های آنکارا برای گردشگرانی است که به دیدن بناهای تاریخی و تاریخ ترکیه باستان علاقه‌مند هستند. این موزه در بازاری متعلق به قرن پانزدهم که به خوبی بازسازی شده، واقع است. بهترین صنایع‌دستی به‌دست آمده ازحفاری‌های ترکیه را در این موزه می‌توان دید. موزه تمدن‌ها مجموعه‌ای زیبا و منحصربه‌فرد از آثار دوران پالئولیتیک، نئولیتیک، هاتی، هیتی، فرنگی‌ها، یورارتین‌ها، رومی‌ها و نمونه‌های برجسته‌ای از گنج‌های لیدیایی‌ها را در خود نمایش می‌دهد.

۱۰-موزه جمهوریت-آنکارا (۲۲۷ هزار و ۹۳۶ بازدیدکننده)

در این موزه اسناد مهم مربوط به آغاز قیام جمهوری‌خواهی ترکیه به نمایش گذاشته شده است. موزه جمهوریت در نزدیکی موزه جنگ آزادی‌بخش و در محل دومین ساختمان پارلمان ترکیه قرار گرفته است. اسناد موجود در این موزه به زبان ترکی نوشته شده‌اند، به همین خاطر ممکن است بازدیدکنندگان خارجی کمی از دیدن آن خسته شوند. وسایل و اشیایی از «آتاترک» نیز در بخشی از موزه جمهوریت به نمایش درآمده‌ان

 

آنطور اطلاع یافته ایم این کمپین حتی از سوی اعضای اصلی گروه 5+1نیز رصد شده و کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یک‌بار در مورد آن سخن گفته است. پیش از معرفی کمپین بزرگ مردمی سفر به ایران با عنوان «ایران را باید دید» که با نام لاتین must see iran# در توییتر راه‌اندازی شده بود، رسانه‌های خارجی و تلویزیون سوئیس در بخش‌های خبری خود به معرفی این کمپین پرداخته بودند.

در ایران نیز نخستین بار روزنامه همشهری 3روز پس از راه‌اندازی صفحه مجازی توییتری در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با معرفی این کمپین اعلام کرد که این نخستین کمپین بزرگ گردشگری ایران در فضای مجازی است که توانست حتی جیم اسکیوتو دبیر بخش امنیت ملی شبکه جهانی سی‌ ان‌ ان را ناگزیر به تعریف از جاذبه‌های گردشگری ایران با انتشار 2تصویر از سردر بازار بزرگ تهران و دیزی غذای سنتی در ایران کند. پس از این اتفاق نمایندگان و مدیران شبکه‌های خبری بزرگ جهان از بی‌بی‌سی تا بلومبرگ و تلویزیون‌های عربی و روزنامه‌های فرامنطقه‌ای به این کمپین پیوستند و به معرفی یا تعریف از جاذبه‌های گردشگری ایران پرداختند. سفیر هلند در تهران نیز با انتشار تصویری زیبا از تهران در شب در صفحه توییتر خود به شهروندان هلندی توصیه کرد که برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری برای سفر به ایران، به صفحه توییتری« ایران را باید دید» مراجعه کنند.

استقبال جهانی از یک کمپین گردشگری

فعالیت‌های این صفحه اینترنتی به اندازه‌ای جدی شد که تنها در یک هفته 27میلیون بازدید‌کننده ایرانی و خارجی به این کمپین سفر کردند تا با جاذبه‌های گردشگری ایران و آداب و رسوم محلی ایرانی‌ها آشنا شوند. در میان رسانه‌های بزرگ خارجی نیز سی‌ان‌ان، المانیتور، فرانس24، واشنگتن‌پست، هافینگتون‌پست، نیویورک‌تایم، بلومبرگ و رادیو ملی سوئیس از این صفحه بازدید کرده و به معرفی آن پرداختند.

در سوی دیگر شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی خارجی نیز با حضور در این صفحه جاذبه‌های گردشگری ایران را بازنشر کرده بودند. ماسیمو برای وزیر سابق فرهنگ و گردشگری ایتالیا که اکنون نماینده مجلس ایتالیاست، کاترین اشتون و برخی دیگر از اعضای گروه 5+1 از دیگر شخصیت‌های مطرح در بازدید از کمپین اینترنتی معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران بودند.

علی عراقچی و چند تن از دوستانش که پایه‌گذار این کمپین در سوئیس بودند به همشهری می‌گوید که گری لوییس نماینده دفتر سازمان ملل در تهران نیز اخیرا درخواست کرده است که این کمپین با بخش‌های مختلف دفتر سازمان ملل در تهران نیز در ارتباط باشد. 4‌ماه پیش نیز صفحه‌ای با همین عنوان در اینستاگرام گشوده شد که 65هزار تصویر از جاذبه‌های گردشگری ایران را در خود جای داده و آنطور که عراقچی به همشهری می‌گوید تا پایان سال یکصد هزار تصویر در صفحه کمپین بزرگ مردمی معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران با عنوان must see Iran در اینستاگرام قرار می‌گیرد. آنطور که عراقچی گفته است سال آینده این صفحه برای معرفی ایران و جاذبه‌های گردشگری کشور با یک میلیون تصویر از بازدیدکنندگان هدف‌گذاری شده است.

حمایت دولتی از کمپین گردشگری

عراقچی 3روز پس از راه‌اندازی کمپین توییتری ایران را باید دید به همشهری گفته بود که آخرین سفرش به اصفهان او را ترغیب کرد تا گامی در مسیر معرفی جهانی جاذبه‌های گردشگری ایران در خارج از کشور در ژنو سوئیس جایی که پیش‌تر زندگی می‌کرد، بردارد. او گفته بود که در جریان راه‌اندازی این کمپین به همراه دوستانش تنها بوده و از سوی هیچ سازمان و نهادی حمایت نشده است.

کمپین بزرگ اینترنتی ایران را باید دید که کار خود را با یک هشتک(#) توییتری آغاز کرده بود، اکنون تبدیل به یک سایت ایرانی با آدرسir ر.must see Iran شده که به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران می‌پردازد. در صفحه اصلی این سایت که پایه‌گذاری آن مورد استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان محیط‌زیست، معاون اول رئیس‌جمهور و شورای‌عالی فضای مجازی نیز قرار گرفته است. در گام‌های نخست و به زبان انگلیسی، 20جاذبه برتر گردشگری ایران معرفی شده و به معرفی هنرهای سنتی ایران همچون قلمکاری، ترمه، میناکاری، فرش و گلیم و قلمزنی پرداخته شده است. از سوی دیگر مناسبت‌های ایرانی نیز در صفحات سایت متعلق به کمپین بزرگ مردمی سفر به ایران معرفی شده است.



آسیا و اقیانوسیه


40 درصد درآمد گردشگری جهان تا پایان سال 2014 از کشورهای آسیا و منطقه اقیانوسیه تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا انجمن تجارت گردشگری جهان در گزارشی که اخیرا منتشر کرده آورده است: تا پایان سال 2014 صنعت گردشگری جهان درآمدی یک تریلیون و 180 هزار میلیارد دلاری کسب می‌کند که 40 درصد آن از سفر به کشورهای آسیا و اقیانوسیه به دست خواهد آمد.

این گزارش در همایش تجارت گردشگری جهانی در سنگاپور منتشر شد که طی آن 76 کشور جهان شرکت داشتند. در این گردهمایی همچنین اعلام شد تعداد گردشگران مناطقی از فیلیپین و اندونزی طی یک سال گذشته 200 و 300 درصد افزایش داشته است.

براساس تحقیقی که در زمینه گردشگری جهانی صورت گرفته، کشور چین تا سال 2016، آمریکا و کشورهای آسیایی چون هند و اندونزی را پشت سر خواهد گذاشت. این کشور آسیایی تا پنج سال آینده رشدی 11 تا 14 درصدی را در حوزه درآمد گردشگری کسب خواهد کرد.

دومین بازار رو به‌ رشد آسیا، صنعت گردشگری هند است. درآمد گردشگری این کشور طی یک دهه گذشته 16 درصد افزایش را تجربه کرده است.

در رده‌بندی درآمد گردشگری کشورهای جهان، هند که در سال 2000 رتبه بیست‌وچهارم را داشت، در سال 2013 به مقام دهم ارتقا پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود این کشور تا پنج سال آینده یک پله در این مسیر بالاتر بیاید.قطار گردشگری

نایب رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران گفت: کاهش ارزش پول ایران باعث می‌شود به دلیل ارزان بودن خدمات گردشگری و سلامت، بتوانیم گردشگر بیشتری جذب کنیم.

مجتبی غیابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ورود قطارهای گردشگری به ایران باعث می‌شود که مردم جهان کشور ایران را ببینند و با آداب و رسوم کشورمان از نزدیک آشنا شوند. اگر دید ملت‌ها به ایران عوض شود در آینده اثر تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود:‌ گردشگری نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است اما ادامه این رشد نیاز به بهبود زیرساخت‌ها دارد. مسئولان باید توجه کنند که ایران فقط اصفهان و شیراز نیست و اقصی نقاط ایران قابلیت پذیرش گردشگر را دارد.

غیابی اظهار کرد: اکثر هتل‌ها، هتل‌های قدیمی است که نیاز به بازسازی دارند اما در حمایت از بخش گردشگری فقط شعار داده می‌شود و هنوز عمل‌گرایی دیده نشده است.

نایب رییس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر به بخش گردشگری معافیت مالیاتی تعلق بگیرد و سود بانکی کاهش یابد، سرمایه‌گذاران وارد این بخش می‌شوند.

وی گفت: سال گذشته یک و نیم میلیون نفر گردشگر عراقی از مرز مهران وارد ایران شدند اما هتل‌های این منطقه در حد تک ستاره هستند که اگر این زیرساخت‌ها درست شوند و روادید بین ایران و عراق حذف شودف افراد بیشتری از عراق به ایران می‌آیند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: تورهای گردشگری ورودی به ایران از کشورهای ژاپن، استرالیا و اروپایی هستند، در این میان بازار جدید گردشگری ایران، چین است.

ابراهیم پورفرج درباره اینکه برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند روند ورود گردشگران به کشور موجی است که پس از مدتی فروکش می کند، به خبرنگار مهر گفت: فکر نمی کنم این طور باشد. ما اگر بتوانیم بازارهایمان را تقویت و سرویس های خدماتی که تعهد کرده ایم را اجرا کنیم این بازار برای کشورمان نه تنها باقی می ماند بلکه افزایش نیز خواهد یافت مگر اینکه دوباره اتفاقات سیاسی رخ دهد.

پورفرج ادامه داد: اگر قرار باشد که نرخ خدماتمان را بالا ببریم گردشگران تمایل کمتری به ورود به ایران خواهند داشت. اکنون بازار گردشگری در اختیار ماست و می توانیم از آن برای نگه داشتن روند ورود گردشگر استفاده کنیم. اکنون تا سال 2015 هتل های خوب کشورمان در اختیار گردشگران است. همکاری هتل ها بسیار خوب شده چرا که منافع مشترکی بین هتلداران و تورگردانان وجود دارد. در این زمینه با جامعه هتلداران جلسه ای برگزار کرده و مشکلاتمان را بیان کردیم.

وی با بیان اینکه چه تعداد از تورهای گردشگری به علت نبود فضای اقامتی مناسب لغو شده اند، گفت: آمار دقیقی نداریم منتهی اتفاق مهم این بود که اگر قبلا به دلیل حضور مافیای اتاق ها، هتل مناسبی در اختیار گردشگران قرار نمی گرفت و یا میزان اتاق های خوب ایران بسیار کم بود اما اکنون با حذف دلال ها این فضای اقامتی در اختیار گردشگران قرار گرفته است.

گزارشات سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل اعلام کرد طی هشت ماه نخست سال جاری میلادی تعداد گردشگران کل کشورهای دنیا 5 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا براساس آمارگیری اخیر UNWTO تعداد گردشگران بین‌المللی تا پایان ماه آگوست امسال به 781 میلیون نفر رسیده که این رقم در مقایسه با همین بازه زمانی در سال 2013 رشدی 5 درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد مسافران سه ماه ژوئن‌، جولای و آگوست که پرطرفدارترین ماه‌ها برای مسافرت‌های خارجی هستند و یک‌سوم کل سفرهای گردشگران جهان را در برمی‌گیرند‌، نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش داشته‌ است.

آمریکای شمالی و آسیای جنوبی با 9 و 8 درصد افزایش تعداد گردشگر در این چند ماه، رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. عملکرد اروپای جنوبی، منطقه مدیترانه، شمال اروپا‌، شمال‌شرقی آسیا و آمریکای جنوبی هم در جدول پذیرش گردشگران بین‌المللی بهتر از سال 2013 بوده است. هر یک از این مناطق در هشت ماه اول امسال، 7 درصد رشد داشته‌اند.

به گزارش وب‌سایت سازمان جهانی گردشگری‌، طبق این گزارش آفریقا و خاورمیانه با افزایش آماری 3 درصدی، کمترین میزان استقبال را در میان مسافران خارجی داشته‌اند.

یکی از مسئولین این نهاد گردشگری‌ گفت، به دست آمدن چنین آماری با وجود شیوع بیماری ابولا و رکود اقتصاد جهانی امری بسیار خوشایند و غیرمنتظره است.


سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در همان روزهای پس از جنگ جهانی دوم با هدف استقرار صلح و امنیت بین‌الملل شکل گرفت؛ تفاوت این سازمان با شورای امنیت از آن رو بود که در مقابل کشورهای دائم و موقت شورای امنیت که از دریچه سیاسی و امنیتی به موضوع صلح و جلوگیری از آغاز جنگ‌های فراگیر می‌نگریستند،  یونسکو این مهم را از زاویه فرهنگ، حقوق‌بشر و عدالت مورد توجه قرار داد  و شکل‌دهی به زیرساخت‌های صلح را از جمله مواردی می‌دانست که می‌‌تواند به تشکیل یک صلح فراگیر جهانی بینجامد. ایجاد مراکز یونسکو در کشورهای مختلف جهت دستیابی به اهداف مذکور در همین راستا صورت گرفت و در کنار آن کرسی‌های مختلفی نیز با محوریت موضوعات این سازمان بین‌المللی در دانشگاه‌ها شکل گرفتند.

در ایران یونسکو 18 کرسی در دانشگاه‌های مختلف دارد که نمونه آنها کرسی‌های صلح، دموکراسی، حقوق‌بشر و آب است. در همایش بین‌المللی گردشگری که به تازگی در مشهد برگزار شد دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران پیشنهاد شکل‌گیری کرسی گردشگری در ایران را مطرح کرد. در همین رابطه در گفت‌وگو با این مقام مسوول از وی درباره نقش گردشگری در دستیابی به صلح در عرصه بین‌الملل و تغییر هنجارهای حاکم بر این عرصه پرسیدیم.
     
توسعه گردشگری یکی از موضوعاتی است که یونسکو برای دستیابی به اهداف خود از آن بهره می‌گیرد. به نظر شما گردشگری چگونه می‌تواند مناسبات حاکم بر جهان را از وجهه سیاسی به وجهه فرهنگی تغییر دهد؟  

سازمان یونسکو با هدف صلح و توسعه جهانی تشکیل شد و برای رسیدن به این دو هدف آموزش، فرهنگ،‌ علوم اجتماعی و ارتباطات به عنوان ابزارهای آن مورد توجه قرار گرفت؛ با این استدلال که جوامع و کشورها با آموزش فراگیر و کاهش جهل به سمت صلح حرکت می‌کنند. از سوی دیگر هر چقدر مبادلات فرهنگی گسترده شده و دریچه‌های کشورها به وسیله اخلاق،‌ ادبیات، فرهنگ و معماری به روی یکدیگر گشوده شود؛ توسعه بیشتر را به همراه خواهد داشت. از این منظر گردشگری از چند زاویه اهمیت دارد و باید از وجوه مختلف نظیر بسترسازی،‌ ساختار  سیاست‌گذاری مورد توجه بیشتری قرار گیرد. اگر ما اعتقاد داریم زیبایی جهان به تنوع فرهنگی، صداها و تصاویر آن باز‌می‌گردد بخشی از این تنوع به  تنوع فرهنگی مربوط می‌شود و دیده شدن آن با بهره‌گیری از گردشگری میسر است. به عنوان مثال ما در ایران به لحاظ زیستی، سنت‌ها،‌ فرهنگ، پوشش، بازی و... طیفی از رنگ‌های مختلف را داریم که بدون حضور گردشگران خارجی نه تنها امکان دیدن آنها وجود ندارد بلکه مبادلات فرهنگی نیز میسر نخواهد بود. بنابراین ما به توریسم به عنوان حوزه‌ای که بتوانیم در این رنگین‌کمان جهانی عرصه‌ای برای ظهور و بروز سنت‌های خود استفاده کنیم، نیاز داریم. 
نکته دوم این است که گردشگری یک موضوع فرعی در اقتصاد نیست؛ در کشور ما به  واسطه حضور نفت سایر اشکال اقتصادی به حاشیه رانده شده و مورد غفلت قرار گرفته‌اند این در حالی است که این صنعت توانسته است در اقتصاد جهانی بخش مهمی از GDP کشورها را تشکیل دهد و از حالت پرستیژی خارج شود؛  بنابراین ما نیز علاوه بر استفاده از گردشگری برای توسعه فرهنگی، در جهت توسعه اقتصادی متوازن و اشتغالزایی نیز می‌توانیم از توریسم و ظرفیت‌های آن بهره بگیریم.  علاوه بر این عوامل، گردشگری از زوایه دیگری نیز در عرصه جهانی مورد اهمیت قرار دارد. سال‌های میانی 2014 تا 2023  از سوی سازمان ملل به عنوان دهه تقارب فرهنگ‌ها نامگذاری شده است. در این دهه چنانچه ما بخواهیم همگرایی فرهنگی داشته باشیم، می‌توانیم از گردشگری به عنوان یک تسهیل‌کننده بهره بگیریم. توریسم قادر است آشنایی میان ملت‌ها را ایجاد کرده و زمینه نگریستن به کشورها فارغ از دریچه‌ سیاست را فراهم کند؛ به این ترتیب روزنه فرهنگ، زیبایی‌ها،  تنوع‌زیستی، ارزش‌ها و آیین‌های مختلف به روی مردم علاوه بر سیاست که کنترل آن در دست معدودی سیاستمدار است،  گشوده می‌شود. 

شما در همایش بین‌المللی گردشگری در مشهد پیشنهادی مبنی بر تشکیل کرسی گردشگری یونسکو در ایران مطرح کردید، به نظر شما تشکیل این کرسی چقدر در گسترش ادبیات گردشگری و تعاملات علمی جهانی در این حوزه موثر است؟
ما در حال حاضر 18 کرسی دانشگاهی یونسکو در ایران داریم که مواردی نظیر معماری ایرانی،‌ کیفیت در نظام آموزشگاهی،  صلح و حقوق بشر را شامل می‌شود. پیشنهادی که من در همایش بین‌المللی گردشگری مشهد داشتم این بود که ایران به واسطه جایگاه تمدنی و جاذبه‌های طبیعی خود می‌تواند این کرسی را در ایران داشته باشد. با راه‌اندازی این کرسی ارتباط بیشتری با آکادمی‌ها و موسسات پژوهشی جهان درباره علم گردشگری ایجاد می شود و محققان ما می‌توانند در این حوزه کتاب چاپ کنند و پژوهش‌هایی را در این زمینه انجام دهند. برگزاری کارگاه‌های مختلف در زمینه توریسم از دیگر مزایای تشکیل این کرسی است که مباحث علمی در این حوزه را گسترش می‌دهد. خوشبختانه در آن همایش دکتر ایمانی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی به عنوان مدیر همایش این پیشنهاد را مطرح کرد که این کرسی در دانشگاه علم‌وفرهنگ به عنوان یکی از مراکز علمی که در آن این شاخه  از علم مورد توجه است راه‌اندازی شود؛ بنابراین  امیدواریم به زودی کرسی یونسکو در زمینه گردشگری را به کرسی‌های دیگر یونسکو در ایران اضافه کنیم.
سیاست سخت و رئالیسم برای سال‌ها و قرن‌هاست که با وجود نظریات متعدد و هنجاری، نظریه حاکم در عرصه بین‌الملل است؛  شما تا چه میزان امیدوار هستید دیپلماسی مبتنی بر گردشگری بتواند فضای حاکم بر این عرصه را اندکی تلطیف کند.
قطعا مسائل سیاسی به واسطه وجود و حضور دولت ها به عنوان اصلی‌‌ترین بازیگران بین‌المللی در مسائل مختلف همچنان اهمیت دارند اما در دهه‌های اخیر و به ویژه با پایان جنگ سرد بازیگران دیگری نیز به این عرصه اضافه شده‌اند که نمونه آنها ‌NGOهای فرامرزی و انجمن‌های بدون مرز هستند. این بازیگران که وجه دولتی و سیاسی در آنها کمرنگ است توانسته‌اند دامنه تاثیرگذاری خود را افزایش دهند و در مواردی تغییراتی را حتی در تصمیمات دولت‌ها ایجاد کنند. بنابراین می‌‌توانیم امیدوار باشیم دیپلماسی گردشگری نیز آرام آرام جایگاهی در سطح دیپلماسی سنتی پیدا کند. اگر چه همچنان موضوع سیاست تصمیم‌گیری‌های کشورها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما ما شاهدیم رئیس‌جمهور در سازمان ملل قطعنامه‌ای را به نام WAVE (World Against Violence and Extremism)m پیشنهاد داد و قرار است سازمان‌های مختلف نیز در راستای آن حرکت کنند. کمیسیون ملی یونسکو نیز قصد دارد از طریق فرهنگ، تبادلات فرهنگی و باز کردن دریچه‌های فرهنگی به روی ملت‌ها امکان‌های دیگری را برای نگریستن کشورها از زاویه آن مدنظر قرار دهد و وجه سخت سیاست را با عنصر نرم فرهنگ از راه توریسم  تلطیف کند. 




براساس آمار اخیر UNWTO (سازمان جهانی جهانگردی)، تعداد گردشگران بین‌المللی تا پایان‌ماه آگوست2014 (امسال) به 781میلیون گردشگر در جهان رسید.براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی این رقم نشان می‌دهد که در مقایسه همین بازه زمانی بین سال‌های 2014 و 2013 گردشگری جهان رشد 5درصدی داشته است.

براساس آماری که سازمان جهانی جهانگردی منتشر کرده همچنین تعداد گردشگران در 3‌ماه ژوئن‌، جولای و آگوست که پرطرفدارترین ماه‌های سال برای گردشگری خارجی شناخته شده و یک‌سوم از کل سفرهای گردشگران جهان در همین 3‌ماه انجام می‌شود، 4درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال 2013افزایش یافته است.

سازمان جهانی جهانگردی همچنین اعلام کرده است که آمریکای شمالی و آسیای جنوبی به‌ترتیب با 9و 8درصد افزایش تعداد گردشگر در چندماه اخیر رتبه‌های اول و دوم در گردشگری جهانی را به‌خود اختصاص داده‌اند. آنطور که سازمان جهانی جهانگردی اطلاع داده است، عملکرد اروپای جنوبی، منطقه مدیترانه، شمال اروپا‌، شمال‌شرقی آسیا و آمریکای جنوبی در جدول پذیرش گردشگران بین‌المللی بهتر از سال2013 است.

به گزارش سازمان جهانی جهانگردی هر یک از این مناطق در 8‌ماه نخست سال 2014میلادی با رشد 7درصدی گردشگر جهانی مواجه شده‌اند. به گزارش وب‌سایت سازمان جهانی گردشگری‌، آفریقا و خاورمیانه نیز که در برخی کشورها با بحران‌های محدود مواجه شده‌اند تنها 3درصد رشد گردشگر داشته‌اند که به اعلام سازمان جهانی جهانگردی کمترین میزان استقبال برای سفر را در بین گردشگران خارجی داشتند.

یکی از مسئولین سازمان جهانی جهانگردی به وبسایت این سازمان که زیر مجموعه سازمان ملل است اعلام کرد که به‌دست آمدن چنین آماری با وجود شیوع بیماری ابولا در آفریقا و رکود اقتصاد جهانی بسیار خوشایند و غیرمنتظره بوده است.